Česky English Deutsch
Drobečková navigace

Úvod > Novinky > News > Námořní doprava, změny od 1.7.2016

Námořní doprava, změny od 1.7.2016



Datum konání:
21.6.2016

MOL Comfort.jpg

Vážení vývozci, určitě už jste všichni slyšeli, že dochází ke změnám u námořních přeprav.

Od 1. července 2016 platí nová úmluva SOLAS. Od tohoto data musí být u každého kontejneru uvedena VGM čili Verified Gross Mass, s důrazem na verified - ověřenou. Podle dohod s rejdaři musíme u exportů sdělit VGM nejpozději v den odjezdu kontejneru z České republiky, ať již jede uceleným vlakem nebo se využije silniční přepravy. Prosíme, mějte na paměti: VGM musí být doložitelné (uchovávejte až do okamžiku připlutí do přístavu určení) a pro případ prokázání pravdivosti údajů se musí doložit: číslo kontejneru, datum, vážní lístek a zodpovědná osoba.

Může dojít k situaci, že například: na vývozním dokladu VDD uvedete váhu 19.000 kg. Jestli existuje akreditiv, který praví, že v námořním nákladním listě má být uvedena hmotnost zboží 18.100 kg, zůstane tato váha na B/L zachována. Rejdař bude pracovat s pro něj důležitější informací, skutečnou váhou - VGM. Ta může být zjištěna převážením např. na terminále v Praze a je 20.000 kg. Podle informací Celního úřadu nebude tento poukazovat na nesrovnalosti v dokladech a skutečné váze, pokud rozdíl nebude iksnásobek. Mohou tedy existovat 3 naprosto různé údaje o hmostnosti a vše bude v pořádku. Vývozní doklady není třeba následně upravovat. Tohle se týká celokontejnerových zásilek. Vážení bude stát okolo 45-50 Eur / kontejner, pokud o něj včas zažádáme.

U LCL kusových zásilek je situace podobná. Od vývozce budeme od 1.7.2016 požadovat sdělení VGM - ověřené hmotnosti zásilky. Pokud odesilatel nedisponuje váhou, resp. odpovídajícím / uznaným typem váhy, zařídí zjištění VGM v rámci přepravy zboží Selectra spol. s r.o. Výlohy jsou asi 1,- Euro w/m a 10,- Euro paušální poplatek / zásilka. Je to mírné navýšení cen, ale nejde s tím nic udělat. 

Proč to celé vzniklo: zneužíváním situace, kontejnery byly málokdy zváženy, vývozci deklarovali rozdílné váhy. Uložení kontejnerů na plavidle se nepodařilo správně rozvrhnout a za nepříznivých klimatických podmínek mohlo dojít k poškození či převržení plavidla a ohrožení lidských životů. K dalším průšvihům pak mohlo docházelo při pre-carriage. Podle vyšetřování právě tenhle "nešvar" vedl k nehodě MOL Comfort, která se během plavby rozlomila a následně potopila, viz foto. Zákazníky prosím, aby VGM nebrali na lehkou váhu. Může dojít k tomu, že špatně deklarovaný kontejner nebude naloděn, vznikne zdržení, skladné a další nepříjemnosti. Děkuji za pozornost. J. Bílek, 21.6.2017